środa, 2 marca 2011

Tort

Do tej pory wyroby cukiernicze nie były moją mocną stroną. Jedyne co potrafiłam zrobić to upiec ciasto marchewkowe i przygotować tiramisu. Nie jest to nic trudnego więc nic dziwnego, że udawało się bezbłędnie. Zbliżały się jednak urodzin mojej babci i główkowałam nad tym jaką niespodziankę dla niej przygotować? Przeglądając książkę Nigelli doszłam do wniosku iż tort własnoręcznie przeze mnie wykonany będzie odpowiedni na tę okazję! I tak właśnie powstał, tort z kremem waniliowym, owocami i bitą śmietaną!

Przygotowania:
Krem Waniliowy:
  • 2 żółtka;
  • 2 łyżki cukru;
  • 2 łyżeczki skrobi kukurydzianej lub ziemniaczanej ( ja dodałam 2 łyżeczki budyniu waniliowego i było ok);
  • 250 ml mleka 3,2%;
  • 1/2 laski wanilii lub kilka kropel zapachu waniliowego
Wszystkie składniki należy połączyć ze sobą i podgrzewać na wolnym ogniu dopóki krem nie zgęstnieje. Następnie należy przełożyć go do zimnej miski i dodać ekstrakt waniliowy (chyba,że używa się laski wanilii). Krem pozostawić do całkowitego ostudzenia zabezpieczając z wierzchu wilgotnym pergaminem aby nie wysechł.
Ciasto:
  • 3 jajka;
  • 250 g cukru;
  • 90 ml świeżo zagotowanego wrzątku;
  • 1i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia;
  • 150 g mąki;
Utrzyj jajka z cukrem na puszystą gładką masę. Dolewaj powoli wrzątek delikatnie mieszając. Zmieszaj mąkę z proszkiem do pieczenia i dosyp do jajecznej masy. Wszystko razem dokładnie zmiksuj na gładkie dość lejące się ciasto. Gotową masę przelej do natłuszczonej i wyłożonej papierem do pieczenia tortownicy i wstaw do rozgrzanego na 180 stopni piekarnika na około 30-40 minut. Ja sprawdziłam gotowość ciasta po pół godzinie lecz włożony patyk był trochę wilgotny więć zostawiłam ciasto jeszcze na 10 min a następnie wyłączyłam piekarnik pozostawiając w nim formę aby ciasto jeszcze "doszło". Gdy już wyjmiesz je z piecyka odczekaj jakieś 10 minut zanim otworzysz tortownicę i pozostawisz wypiek do całkowitego wystygnięcia.

Bita śmietana i owoce:
  • opakowanie mrożonej mieszanki owocowej lub wybrane owoce sezonowe;
  • 500 ml śmietany kremówki do ubicia;
  • 2 łyżeczki zapachu waniliowego
Owoce rozmroź i posyp odrobinę cukrem.
 Śmietanę miksuj tak długo aż będzie sztywna i sprężysta.
1/3 ubitej śmietany wmieszaj delikatnie w krem waniliowy i tą masą przełóż rozkrojone ciasto. Jeśli potrafisz przekrój je na trzy części. Ja nie umiałam i przekroiłam je na pół. Na kremie rozłóż owoce i przykryj górną warstwą ciasta. Wierzch posmaruj bitą śmietaną i udekoruj owocami.
Pyszny tort gotowy! Prawda, że to proste? :) Ciasto jest genialnie puszyste i nie jest suche mimo, że niczym nie zostało nasączone. Owoce sprawiają, że słodycz kremu i bitej śmietany nie dominuje.
Jednym słowem lekki powiew lata zimą!

SMACZNEGO!!!!!

2 komentarze: